מה לעזאזל זאת טנטרה? | שחר ברלוביץ
top of page

?מה לעזאזל זאת טנטרה

עשיתי לאחרונה בדיקה לא מדגמית סביבי ושאלתי אנשים מה היו רוצים לחוות במיניות. אחרי שלישיות, BDSM וצעצועי מין הגיע המונח החמקמק "טנטרה". כששאלתי את אותם אנשים מה הדבר הזה אומר עבורם, קיבלתי בליל של תגובות סקרניות וציניות. ובכל זאת, היו כמה התייחסויות שחזרו על עצמן, למשל: טנטרה זה שם נרדף למיניות רוחנית; סקס של פלצנים ניו-אייג'ים מזוקנים ולא מקולחים; דרך לסחוט כסף מאנשים חסרי מושג; סקס בלבוש לבן עם המון נרות ומוזיקה הודית ברקע; טריק שגברים למדו כדי לא לגמור מהר; שלל תנוחות מוזרות ואקרובטיות ברוח הקאמה סוטרה.



אז מה לעזאזל זאת טנטרה? אם תשאלו עשרה מורים לטנטרה תקבלו עשר תשובות שונות. ומה שאתם עומדים לקרוא כאן הוא עוד גרסה - הגרסה שלי: המילה טנטרה מאגדת בתוכה מספר מסורות ופרקטיקות בודהיסטיות והינדואיסטיות בנות אלפי שנים, שהעיסוק במיניות הוא רק חלק קטן מהן. בעצם, רוב מה שאנחנו מכירים בטנטרה הוא בכלל "ניאו-טנטרה" - זרם שפותח במאה ה-20, ואחד ממוביליו היה אוֹשוֹ, ויצר גרסה נגישה יותר של הטנטרה לאורח החיים המערבי. מעין טנטרה להמונים, אם תרצו.


למושג "טנטרה" יש כמה משמעויות מילוליות. אחת מהן היא "מארג". כלומר, הרשת שנוצרת בין חלקים, בין פיזי ואנרגטי, בין זכרי ונקבי ועוד. כשמדברים על מיניות טנטרית, לרוב מתכוונים למיניות שיש בה חיבור רוחני או אנרגטי, לעתים שלא למטרת אורגזמה, אלא למען חיבור עמוק לפרטנר או לפרטנרית ולעצמך. למעשה, לכל מתרגלי הטכניקות הטנטריות יש מטרת על אחת: לשחרר את הנשמה ולהרחיב את התודעה. תיעול האנרגיה המינית משמש כמו תפילה או מדיטציה וכשער לתודעה מורחבת.


אני יודע, זה נשמע קצת אבסטרקטי ורוחניקי. מקווה שלא איבדתי אתכם. קשה להסביר חוויה כל-כך פנימית מצד אחד ומרחיבה מצד שני, בעולם שתופס מיניות כמשהו שקורה באיברי המין והוא בעל מטרה קונקרטית ומובחנת: אורגזמה או רבייה. עברו 27 שנה מאז שגיליתי את הטנטרה ואני עדיין מתקשה לכתוב עליה. תמיד עולה בי החשש שלא אהיה מובן וכתוצאה מכך אעורר חוסר נוחות וארחיק, בעיקר בגלל שמדובר בנושא רגיש כמו מיניות.


הסיפור שלי עם העולם הזה מתחיל איפשהו בשנות העשרים לחיי, כשזוגתי דאז ואני היינו משחקים להנאתנו בליצור כדור אנרגטי דמיוני בין הידיים שלנו. היינו מרחיקים ומקרבים את הידיים, מנסים לחוש מתי החום ותחושת ההתמגנטות ביניהן הכי חזק. היה בזה משהו אינטימי ומיוחד. יום אחד, במהלך מפגש מיני, גיליתי שאני גם יכול לשחק עם האנרגיה המינית שלי. שאני יכול, למשל, לדמיין שהאנרגיה שיוצאת מהזין שלי ממשיכה במעלה הגוף של זוגתי עד הלב שלה. וגם, שאם אני משנה במחשבה את כיוון האנרגיה ומפנה אותה אלי, אני יכול להרגיש נחדר על ידה. הדבר הכי מוזר היה שבת הזוג הרגישה את התנועות האנרגטיות האלה מבלי שאמרתי לה מה אני עושה.


הרעיון לפיו יש יכולת להניע אנרגיה בגוף של מישהו אחר ולהרגיש אנרגיה של אחר בתוכי - פוצץ לי את המוח. הוא גם בלבל אותי מאוד. איך זה שאני יכול להזיז את העונג מאיבר המין לחלקים אחרים בגוף בכוח המחשבה? איך זה שכשזוגתי ואני נושמים יחד אני מרגיש חיבור מיסטי? איך זה מסתדר עם חשיבה רציונלית? מצד אחד, היה לי ברור שמה שאני מרגיש הוא אמיתי. מצד שני, לא מצאתי לזה שום סימוך מדעי. בספר על טנטרה (זה היה טרום עידן האינטרנט) מצאתי בדיוק את מה שחוויתי, והתברר לי שאנשים מתרגלים דברים דומים כבר אלפי שנים.


אז העמקתי וחקרתי. נסעתי ללמוד טנטרה קלאסית בהודו וטנטרה מודרנית בתאילנד, וגיליתי שהרבה אנשים חוו חוויות שאני תפסתי כ"טנטריות". למשל, זרמים שמתפשטים לכל הגוף, חום וחשמל בכפות הידיים, תחושת אחדות והתרחבות עם הפרטנרית ועם העולם בזמן סקס. עבור רובם, זה היה משהו מקרי. כמו תופעת לוואי נעימה בעת קיום יחסי מין.

אין עדיין דרך למדוד את האנרגיה שזזה לנו בגוף. יחד עם זאת, יש כבר לא מעט ממצאים על האפקטיביות של ריפוי אנרגטי (רייקי). מדיטציה שנחשבה אזוטרית עד לפני שלושה עשורים, קיבלה תיקוף מדעי ועברה מיתוג מחדש למיינדפולנס.

אולי יש בזה כדי להסביר ולו במעט, למה תשומת לב לנשימה בזמן מיניות היא דבר משמעותי. כשאני שם לב לנשימה שלי בזמן חיבור מיני, נפתחת בי אפשרות להקשיב לתחושות שלי, משהו מאט בתוכי ואני יכול להבחין ביותר פרטים. הקשבה לקצב הנשימה של הפרטנרית והתאמת קצב הנשימה שלי לשלה - מעצים עוד יותר את החיבור. זו בעצם מדיטציה שנעשית בזוג. המדע מדבר בהקשר זה על הפעלת "נוירוני מראה", שעוזרים לנו להיות אמפתיים יותר. מחקרים אחרים מדברים על האפקט של כוח המחשבה. כלומר, אם אני רוצה להיפתח ולקבל אהבה באזור מסוים בגוף שלי, משהו קורה בו רק מעצם הכוונה.


כדי להיות נגיש יותר לקהל לא-רוחניקי, שיניתי את השפה שלי. במקום לדבר על "אנרגיות", אני מדבר על "דמיון" או "כוונה"; במקום "טקס טנטרי" אפשר לדבר על "לעשות אווירה קסומה בחדר"; במקום "חיבור קוסמי", אפשר לומר "מיינדפולנס בשניים" ואפילו "סנכרון של המערכת העצבית". מיניות טנטרית אינה נעלה יותר מכל סוג אחר של מיניות. חשוב לומר זאת. היא בסך הכל עוד ערוץ לחיבור. עבור חלק הוא אינטואיטיבי יותר, עבור אחרים פחות. אך עבור שניהם זה עניין של תרגול.


ההבנה שכשאנחנו עושים אהבה, לא רק האיברים האינטימיים שלנו מתחככים אלה באלה, אלא גם הנשימה והכוונה שלנו משתתפות, שינתה לי את פני המיניות. סקס הפך עבורי למסע של גילוי; מקום חשוף שבו הכל יכול לקרות; מרחב סוער ועדין, מענג וכואב, מיסטי וגשמי בעת ובעונה אחת. הטנטרה לא רק שינתה את חיי המין שלי, היא הוסיפה צעיף עדין של קסם על הלוגיקה של החיים. אין דרך אחת לגלות את העולם הזה. חפשו בעצמכם, השתמשו בדימיון, אפשרו לעצמכם לטעות ואל תיקחו את עצמכם מדי ברצינות. כשהכוונה נקייה והלב פתוח יכולים לקרות דברים מופלאים.


מתוך הבלוג שלי 'סקסטינג' ב'הארץ'

bottom of page